torsdag den 17. juli 2014

Min dejlige sommerferie i Norge 3. til 11. juli 2014

Hotel Grand Terminus Bergen ligger ved siden af  Banegården.

Det var en charmerende oplevelse at nyde udsigten fra Fløyen i Bergen.

Jeg har i mange år haft lyst til at besøge de norske fjorde. Men fordi jeg ikke har tillid til mine kræfter, har jeg undladt at foretage den smukke men komplicerede rejse, der jo skal hænge sammen både praktisk og tidsmæssigt. Men nu i sommer åbnede SAS en direkte flyforbindelse mellem Billund og Bergen, og jeg købte straks en enkeltbillet til Bergen. Jeg forfulgte både mine forberedelser og præferencer hjemmefra og tillod mig at lade øjeblikket bestemme mine feriedage. Bergen er en ualmindelig dejlig by med sydlandsk stemning måske på grund af de mange krydtogtskibe, der ligger til i havnen. Jeg nåede i løbet af mit 3 dages besøg en heldagsudflugt til Sognefjorden. Jeg købte 24 timer fri kollektiv kørsel, med muligheder for at komme mange forskellige steder, i og omkring Bergen, som Ramsøy og Sandviken. Med kabelbane nåede jeg Fløyen, der fra 399 meter giver udsigt over hele Bergenområdet, og jeg deltog i en informativ guided rundvisning i Hanseatisk museum. Fra Grand Terminus Hotel var der kun 25 meter til Banegården, så jeg havde nemt ved at nå toget til Oslo mandag morgen. Jeg havde i toget plads ved siden af en norsk kvinde, der var lige så snakkesalig som jeg selv er, og det var en hyggelig oplevelse at debattere med hende uafbrudt i 7 timer om utallige kulturelle emner. I Oslo boede jeg fornemt på Radisson Blu Plaza ved Banegården og Rutebilstationen, så det var bekvemt, da jeg tirsdag foretog en planlagt smuk bustur til Bogbyen Tvedestrand tur og retur. Onsdag købte jeg 24 timer fri kollektiv kørsel, som jeg brugte til at køre med sporvogn i det centrale Oslo. Onsdag aften spadserede jeg cirka 100 meter mellem Radisson Blu Plaza og Oslo Spektrum, hvor jeg oplevede en veloplagt Dolly Parton, som jeg fik stor sympati for. Torsdag formiddag begyndte jeg på en gåtur gennem Oslo centrum, med retning mod havnen og DFDS, med lange hvil i skyggen på byens folkelige pladser. Torsdag eftermiddag forlod jeg Norge med Pearl seaways, og jeg tilvalgte en luksuskahyt med havudsigt. Jeg var både i Oslofjorden og i Øresund opmærksom på udsigten til kysterne. Jeg spiste i 7 seas, hvor jeg forsynede mig fra den store appetitlige buffet i godt selskab med et norsk ægtepar, som skulle på ferie på Fyn. Jeg var til vinsmagning og jeg havde stor fornøjelse af den gode stemning på færgen. Jeg har på hele ferien boet på 4 stjernede hoteller, og min feries samlede pris blev på 14.000 kr., men jeg har vel sparet 1000 kr. på dygtige dispositioner. Jeg vil altid have lyst til at gentage turen.

Jeg sejlede med Norled express båd Bergen Flåm tur retur på en dag.

Undredal i Sognefjorden er kendt for osteproduktion og en lillebittte kirke.

LinkRejseplanen.
Link. Billund lufthavn.
Link. SAS
Link. De norske fjorde.
Link. Bådruter m.m. på Sognefjorden 2014.
Link. Hotel Grand Terminus Bergen
Link. Radisson Blu Plaza Oslo
Link. De norske statsbaner.
Link. Nor-way busexpress rute 192.
Link. DFDS

Finse i 1225 metes højde på min 7 timer smukke togtur Bergen Oslo.

Hardangervidda er Europas største fjeldplateau med et areal på 10.000 km2. Plante og dyrelivet er arktisk men alligevel varieret:  Her lever flere tusinde vildrener, omkring 120 fuglearter yngler i de højtliggende sumparealer, og der vokser ca. 400 forskellige plantearter. De mange planter skyldes Hardangerviddas to forskellige klimaer med det mildere kystklima mod vest og det barskere fastlandsklima mod øst. Der ligger flere hundreder kilometer vandrestier med gode muligheder for overnatning i enkle hytter. Bergen Oslo jernbanen gennemskærer Hardangervidda og gør ophold ved Finse, der ligger i 1225 meters højde. Finses hovedgade er togperronen, og der er hverken biler eller veje, toget er den lokale trafik.

I Bokby Tvedestrand 3 timer syd for Oslo havde jeg vidunderlige timer .

Tvedestrand ligger ved Arendal på Norges sydkyst. Den smukke lille by har skabt nyt kulturelt liv siden 2002 ved bl. a. at fylde tomme forretninger med ca. 15 antikvariater, og ved at afholde mange litterære arrangementer. Den samlede bogbestand angives på bogbyens hjemmeside, "Bokbyen ved Skagerrak", til ca. 150.000 bind. Efter at have besøgt 5 antikvariater og haft hyggelige samtaler med boghandlerne, spadserede jeg til Fjordhotellet, hvor jeg spiste middag og drak 3 0.4 liter fadøl, mens jeg kunne nyde det stille liv på promenaden. Jeg købte tre bøger bl. a. "Å bygge ein by på bøker".
Link. Bokby Tvedestrand

34 etager Radisson Blu Plaza Oslo, hvor jeg boede i 3 døgn, ligger centralt.

Jeg havde en gribende oplevelse med Dolly Parton i Oslo Spektrum.

Danmark og Norge er to lande med meget lange kystliner og stolte søfartstraditioner. DFDS færge Pearl seaways har siden 2001 besejlet ruten København Oslo. Hvert år bruger en trediedel af den norske befolkning hele eller dele af deres sommerferie i en båd. Forsigtige beregninger skønner, at der er 650.000 lystfartøjer i Norge, eller en for hver syvende person.

Det var en god oplevelse at være med på Pearl seaways Oslo København.

Min commodore cabin var agter på dæk 10 ved pool og udeservering.

Ingen kommentarer: