mandag den 25. august 2014

Louisiana Literature 21. til 24. august 2014.

Her sidder jeg gerne og længe, når jeg ikke hører om litteratur.

Jeg besøgte igen i år Louisiana literature, hvor jeg kunne opleve en rig mangfoldighed af danske og udenlandske forfattere.
Jeg er opvokset i et samfund med velstand, muligheder og ligestilling. Velfærd betyder vel noget i stil med lykke, glæder, velbefindende eller trivsel ofte i forbindelse med en småborgerlig livsform. Velfærdsbegrebet bruges ligeledes om den samfundsindretning, hvor staten tillægges et hovedansvar for at sikre befolkningens velfærd.
Et pluralistisk velfærdsbegreb kan præsenteres på mange og meget forskellige måder. Det kan forståes som en tryg oplevet identitet, eller subjektivt som et individs evner, mulighed og livskamp for at realisere sin egen psykologiske tilbøjelighed, eller velfærd kan opstilles som et objektivt gode i forhold til individer, som er stillet svagt i forsøget på at realisere deres liv. I de pluralistiske velfærdsbeskrivelser lades det ofte stå mere åbent, hvad der er relevant i en velfærdsdiskussion.
Kan litteratur fungere som uafhængig instans i forhold til varierende velfærdspolitiske ideologier? Har litteraturen selv sine ideologier? Lader forfattere os bare opleve, hvad de finder på vi skal opleve, snarere end hvordan livet faktisk leves? Eller er det sådan at litteratur bare er idiografisk, fordi den typisk beskriver de enkle livstilfælde i deres kompleksitet, ofte ved at formulere hjertets problemer med fornuften, og for eksempel vise følelsernes tyranni eller hjertets dårskab, men uden dermed at give ret meget for kølige beregninger. 
Måske kunne du få lige så stort udbytte, som jeg selv har haft, af at læse Søren Harnow Klausens bidrag i "Velfærdsfortællinger" (2010).
Litteraturen kan fortælle konventionelle, alternative og fremmedartede historierDen litterære erkendelsesmåde stiller relevante spørgsmål om at foretage skøn. Naturligvis vurdere og oplever vi først og fremmest ud fra, om vi selv kan leve os ind i et litterært værk. Men virkeligheden rummer jo også utallige historier, som man ikke kender fra sig selv og sit eget livs foreløbige erfaringer, og man som følge deraf måske ikke har forestillingsevner eller fordomsfrihed nok til at opfatte som plausible. En boglæser vil, ved kritisk reflektion over sin læsning, ofte få styrket sine forestillingsevner, dæmpet sine fordomme og trænet sine evner for nuanceret følsomhed. 
Det var en behagelig og tankevækkende oplevelse at høre mange forskellige forfattere fortælle om deres bøger, personlige baggrunde, inspirationer og skriveproces. Jeg har ikke lyst til at fremhæve nogen, fordi de alle var gode på hver deres måde. Jeg glæder mig allerede til næste år. 

Torsdag oplevede jeg:
  • Margaret Atwood interviewet af Synne Rifbjerg.
  • David Mitchell interviewet af Kim Skotte.
Fredag oplevede jeg:
  • Herbjørg Wassmo interviewet af Anette Dina Sørensen.
  • Roy Jacobsen interviewet af Tore Leifer.
  • Lena Andersson interviewet af Michael Juul Holm.
  • Philipp Meyer og David Mitchell i samtale.
  • Peter Esterházy interviewet af Per Øhrgaard.
  • Daniel Kehlmann interviewet af Marc-Christop Wagner. 
Lørdag oplevede jeg:
  • Philipp Meyer interviewet af Kim Skotte.
  • Alaa Al-Aswany interviewet af Bjørn Bredal.
  • Teju Cole interviewet af Tony Worm.
Søndag oplevede jeg: 
  • Teju Cole i samtale med Michael Ondaatje.
  • James Mcbride interviewet af Martin Krasnik.
  • Herta Müller interviewet af Niels Barfoed.

James McBride.

Herbjørg Wassmo.

Parkscenen.

Jeg var meget tilfreds med at bo på Comwell Borupgaard, der ligger i Snekkersten kun 5 km fra Louisiana. Hotellets reception yder en meget imødekommende betjening, og sammen med de smukke omgivelser ude og inde, har det alt i alt betydet, Borupgaard har vundet prisen som det bedste hotel og konferencecenter i Danmark i 2014.

Jeg sov tre nætter i dette dejlige værelse.

Ingen kommentarer: