torsdag den 2. april 2015

2. april 2015. Det er H.C. Andersens fødselsdag.

Tirsbæk på nordkysten af Vejle fjord set fra sydkysten.

I et brev, dateret 15. Juni 1830 til Edvard Collin, fra H.C. Andersen om sin 3 måneders rejse i provinsen, omtalte H.C. Andersen Horsens, hvor han besøgte N.V. Dorph, som var rektor på Horsens Statsskole 1829-33. H.C. Andersen karakteriserede Horsens som Jyllands smukkeste by, men fordi omgivelserne var knapt så smukke, rejste han videre til Vejle, hvor han aflagde justitsråd J. Worsaae besøg. H.C. Andersen foretog udflugter til Grejsdal og til Tirsbæk på nordsiden af Vejle fjord, som han omtalte i sin dagbog den 16. juni 1830.  
Jeg havde 2.-4. april fornøjelse af samvær med min familie på Hotel Munkebjerg, der ligger fantastisk smukt på sydsiden af Vejle Fjord, hvor jeg holdt min 50 års fødselsdag i påsken for præcis 5 år siden. 

Her boede jeg på Hotel Munkebjerg.

Fra værelset havde jeg udsigt til Bredballe og Vejle fjord.

Ingen kommentarer: