fredag den 24. april 2015

Min kulturferie i København 22. til 24. april 2015.

Udsigt fra havnebussen på vej mod Sydhavnen.

I min kulturferie til København tog jeg på havnerundfart med de gule havnebusser, der sejler i rutefart mellem Refshaleøen i nord og Teglholmen i syd tur og retur. Jeg stod på og af i Nyhavn og fik således hele turen. Dermed fik jeg min første tur i Sydhavnen, der strækker sig cirka 3 kilometer fra Langebro til Sluseholmen. 

Her ved Islands brygge har man siden 2002 kunnet bade i havnen.

Claus Hagen Petersen har i sin "København" (2004) lavet en tidslinie for Sydhavnen:
1876. Gasværkshavnen anlægges.
1897. Kalvebod brygge, til venstre på billedet øverst, anlægges. 
1901-03. Slusen anlægges.
1902-22. Islands Brygge, til højre på billedet ovenfor, opfyldes i flere tempi.
1920. H.C. Ørstedværket indvies.
1958-98. Fisketorvet var i brug som sådan. I dag ligger indkøbscentret der.
1994-2000. Kalvebod Brygge sælges og bebygges med kontorhuse.
1999-2003. Plan om tusindvis af boliger i Sydhavnen inspireret fra Amsterdam.

Bryggebroen leder cykeltrafikken lige hen til en trappe. Det vil Københavns Kommune gerne lave om på. Arkivfoto. - Foto: MORTEN LANGKILDE
Den 190 meter Bryggebro for gående og cyklister blev åbnet i 2006.

Siden 2006 er der flyttet flere tusinde til Sluseholmen i nyt byggeri.

I Nyhavn gik jeg ombord i den anden havnerute, der sejler passagere mellem Nyhavn og Papirøen. Jeg ville besøge Christianshavns Bogfestival, der er Københavns ældste af sin slags, og hvert år præsentere god litteratur i nye rammer på nye måder, så flere bliver inspireret og interesseret i litteratur. Bogfestivallen blev talt igang under mit ophold på Verdens Bogdag 23. april, William Shakespeares fødselsdag. Kulturminister Marianne Jelved holdt åbningstalen, på Papirøen i det spændende Copenhagen Street Food, og derefter gav de to forfattere Robert Zola Christensen og Jacob Skyggebjerg oplæsninger vekslende med humoristiske anekdoter fra deres forfatterlivs begyndelse og udvikling.
Jacob Skyggebjerg (født 1985) debuterede i 2013 med "Vor tids helt", der er en delvis selvbiografisk roman fra egen opvækst hos alkoholiserede forældre mellem Horsens og Vejle til et vildt storbyliv i København. Den vil jeg købe og læse.
Robert Zola Christensen (født 1964) har skrevet børnebøger, digte, noveller, fagbøger og romaner. Centralt for en del af hans litteratur står en undren omkring temaer som identitet og virkelighed. Jeg har hans "Aldrig så jeg så dejligt et bjerg" (2009) stående i min reol.

Copenhagen street food ligger på Papirøen overfor Nyhavn.

Inde i Papirøen kan man købe et eksotisk måltid i en af de 33 boder.

I min kulturferie i København havde jeg to gode koncertoplevelser i DR koncertsalen. Onsdag aften oplevede jeg for andet år i træk Rasmus Nøhr, og torsdag oplevede jeg symfoniorkestret Da capo med stort kor præsentere "Die schönsten Opernchöre" der. Orkestret fra Østrig/Ukraine har siden 2004 turneret med klassiske temaer i Europa, og har tidligere spillet i koncertsalen. Jeg er ikke til at opleve en hel opera, så det var en mulighed for at opleve mange variationer. 

Jeg fik i min lille ferie bekræftet, at Danmark er et lille lykkeligt land. Jeg har oplevet skoleklasser på tur, en stilfærdig udenlandsk tigger, passagere i tog, s-tog og metro fra utallige forskellige sociale lag og lande, forventningfulde koncertgæster, hotelgæster og servicepersonale, helt uden mislyde. 

Ingen kommentarer: