mandag den 17. august 2009

Min nye Peugeot 107 comfort plus.


Jeg har 16. august 2009 købt en helt ny bil. Det markere kontinuitet og samtidig en ny epoke i mit liv. Fra mit 15. til mit 23. år havde jeg tre knallerter, to motorcykler og to biler. Det betød meget for mig at være godt kørende, indtil jeg som 23 årig besluttede mig for at vende på en tallerken, da jeg tog hul på min helt egen uddannelse i kulturel livskvalitet. I mange år har jeg kørt kollektiv trafik med fornøjelse. I en lang årrække med flere ugentlige togrejser mellem Horsens og Odense og derefter ca. 15 år med utallige togrejser mellem Horsens og København. Mit transportmønster i fremtiden bliver mere varieret, og derfor har jeg nu for første gang i 25 år købt en ny bil, der gør det muligt at komme præcist frem til mine mål. Men det betyder jo, at jeg nu skal holde mig frisk til selv at køre.
Jeg har modtaget registreringsattest og betalt grøn ejerafgift, der beløber sig til 260 kr. halvårligt. Jeg har som aftalt med sælgeren modtaget forsikringsopkrævning med en introduktionspris, og om et halvt år skal jeg vælge enten den ordinære dækning til 4585 kr. årligt eller en udvidet dækning til 5142 kr. årligt. Om et år senest efter 15000 km. skal bilen til eftersyn, og efter 40.000 km er det vel tid til nye dæk. Bilen, der er galvaniseret, har 3 års lakgaranti og 12 års garanti mod rust.
Jeg har på Storebæltsforbindelsens hjemmeside bestilt en BroBizz og modtog den få dage senere med posten. Det giver mig altid 5% rabat ved passage af broen, og kan bruges på Øresundsbroen. Jeg har på mit bilforsikringsselskabs hjemmeside bestilt og modtaget det røde og det grønne SOS international kort. Kortene sikre mig og min bil gratis assistance ved haveri i Europa.
Den 25. oktober 2009 lejede jeg en god garage ca. 100 meter fra min gadedør for 550 kr. pr. måned. Rent økonomisk tror jeg ikke det kan betale sig, men det er en god følelse, at min lille bil står beskyttet.
Den 17. november 2009 har jeg, efter 540 km. blandet kørsel, målt min Peugeot 107 til at køre 18,76 km./ liter benzin 95 oktan. 
Fredag den 20. august 2010 havde jeg min bil til 1 års eftersyn, der kostede 1865 kr., med en kilometertæller der viste 2806 km.
Minsandten om jeg ikke punkterede dagen efter den 21. august på min ynglingsrute ved Daugård strand. Med venlig assistance fra en forbikørende motionscyklist fik jeg klaret mit hjulskift. Det dæk, der kun havde kørt godt 2800 km. var så beskadiget, at jeg var nød til at købe et nyt dæk, der monteret kostede mig 800 kr.
Jeg har fra 4. september 2010 tegnet et kampagneabonnement hos Dansk autohjælp med både dansk og europæisk dækning for 689 kr. gældende i 15 måneder.
Torsdag den 9. september 2010 var jeg dygtig, da jeg på Uno x hjemmeside tidligt fik opsnuset, hvor benzinselskabets kampagne, 1 liter benzin, 1 kr. i 1 time fandt sted her i Horsens. Jeg holdt i kø som nr. 2 i en time for at kunne tanke 27 liter benzin med en beregnet besparelse på 241 kr.
Den 31. oktober 2010 tankede jeg 28,38 liter 95 oktan, efter at have kørt 576 km. blandet kørsel heraf ca. halvdelen motervejskørsel med 2 passagere. Det har givet en brændstoføkonomi på 20.29 km/liter.
Torsdag den 12. januar 2012 måtte jeg have mit værksted til at rette oliestanden på min bil ved at aftappe halvanden liter olie, som jeg de foregående 3 uger havde fyldt på min bil, efter at jeg have fejlaflæst oliepinden. Det kostede 250 kr.
Søndag den 29. april 2012 kørte jeg med tre passagere, og alle godt i stand, 499 km. motorvejvejskørsel i rask tempo, 110-130 km/t. Jeg brugte 24.1 liter, hvilket giver et kørselsregskab på 20,7 km/l. 
Den 20. juni 2012 fik jeg på det nærliggende autoriserede Peugeot værksted foretaget min bils 2. basiseftersyn ved km. 13400. Jeg fik samtidig udbedret en lille lakskade fra et stenslag. Værkstedet oplyser på tjeklisten, at mine bremser har en restlevetid på mellem 40-50.000 km. Regningen inklusiv lakstift, 3,5 liter olie, oliefilter m. m. blev på 1700 kr.
Den 22. juli 2013 fik jeg monteret ny vinduesvisker ved forruden for 270 kr. 
Den 31. juli gik min bil gennem det obligatoriske 4. års syn hos Applaus synshal uden anmærkninger. Bilen havde kørt ca. 22.000 km.
Den 2. december 2013 havde jeg min Peugeot 107 comfort plus til 3. basiseftersyn, hos Aunsbjergs Peugeot værksted, efter at den havde kørt 24763 km. Bremsebelægningen vurderes at være brugbare til yderligere 40.000 km kørsel. Samtidig fik jeg monteret 4 stk. Michelin Alpin vinterdæk. Alt i alt blev regningen på 4181 kr.
Den 30. april 2015 havde jeg min Peugeot 107 comfort plus til 4. basiseftersyn, efter at den havde kørt ca. 36000 km. Bilen fik skiftet olie og oliefilter og checket 20 punkter. Bremserne foran er vurderet til en restlevetid på 30.000 km. Bremseskiverne foran er i fare for at ruste, og jeg bør derfor bruge bremserne mere og hårdere. 
Den 23. august 2015 kørte jeg i et stræk 300 km., på motorvej i rask tempo 110-130 km./t og vel ca 10 km. med vejarbejde og derfor 80 km./t. Ved denne kørsel gik min Peugeot 107 comfort plus 21 km./l.  
Den 26. august 2015 havde jeg min 6 år gamle Peugeot 107 comfort plus til til bilens 2. syn hos Applaus i Horsens midt. Der blev ikke konstateret fejl eller mangler, selvom min Peugeot havde kørt 38.000 km., og derfor blev den godkendt for de næste to år. Jeg havde i god tid bestilt orangetid kl. 14, og fik derfor synet foretaget for 349 kr., det vil sige med 100 kr. rabat. 
Foto. Min røde Peugeot 107 comfort plus.