tirsdag den 23. juni 2015

Jeg har med stort behag genbesøgt Bergen.

Jeg boede 6 dage/nætter i Bergen inderste havn på højre side.

Min sommerferie gik igen i 2015 til Bergen, hvor jeg i 2014 havde en kulturferie lige efter mit hjerte; attraktive sanseindtryk, en bevægende kulturhistorie og et livligt byliv præget af velstand. Jeg boede i år på First Marin Bergen i et dejligt 25 km2 værelse med udsigt over det charmerende livlige havnemiljø. Dermed boede jeg ved siden af fiskemarkedet og kabelbanen til udsigtsbjerget Fløyen, og jeg nåede afgangskajen for de komfortable færger til Sognefjorden efter 300 meters gang. Jeg genoplevede den fantastisk smukke 204 km. lange Sognefjord med Bokby Fjærland ved tre dagslange sejladser, og i to dage kørte jeg med bybusser ad smukke ruter i og omkring Bergen. 
Hvis du er yderliger interesseret, kan du trykke efter links i teksten.

Jeg havde et dejligt 25m2 værelse med udsigt over Bergens havn.

Ludvig Holberg og Amalie Skram blev født og voksede op i Bergen, men de flyttede til Danmark som voksne. Edvard Grieg blev født, levede det meste af sit liv i Bergen og døde der. Han uddannede sig i Leipzig og opholdt sig ofte i København, hvor han blev gift med sin danske kusine.

Jeg sejlede i 3x13 timer med den midterste færges sympatiske besætning.

Navegant pel Sognefjorden
Jeg holder af at leve mig ind i, hvordan livet mon leves smukt men afsides.

I Balestrand, ved Kviknes hotel, skiftede jeg færge til Mundal.

Ankomst til Mundal.

Hotel Mundal.

Fjærland er gammelnorsk for Fjordland. Selvom stedet ligger meget langt fra alfarvej, og selvom den mægtige Jostedalsbræ rækker to af sine arme ned imod fjorden kun få kilometer fra den lille by Mundal, har der i dalen været tilpasse temperaturer og nok jordbund til landbrug som kød- og mælkedrift, så at området har kunnet beboes af flere hundrede mennesker, således 275 indbyggere heraf 35 børn i 2007. Mundal ligger for enden af en nordgående 25 km. sidefjord til Sognefjorden. Fjærlandområdet var indtil 1986 uden vejforbindelse med omverdenen. Alligevel havde Mundal allerede fra 1891 eget hotel Mundal, hvor fx. kunstnere og naturinteresserede kunne bo, men også rige turister fra hele verden ferierede i området, blandt andre tyske Kejser Wilhelm ll hver sommer fra 1910 til 1914. USAs vicepræsident mellem 1976-80, Walter Mondale, har nogle af sine rødder i Mundal, hvorfra hans bedsteforældre emigrerede til USA i 1856. Bokbyen åbnede i 1996 og har årligt 40-50.000 besøgende.

Mundal har ca. 20 gode antikvariater.

Ingen kommentarer: