mandag den 24. august 2015

Louisiana literature 20. til 23. august 2015.

Jens Chr. Grøndahl og Carsten Jensen debatterede deres litteratur.

Jeg har for tredie år i træk, og med stort udbytte, besøgt Louisiana literatur. Som det fremgår et andet sted på min blog, købte jeg Carsten Jensens “Folkelighed og utopi” (1981) som 21 årig, da bogen udkom, og jeg læste den efterfølgende som den første inspiration til min selvvalgte livsproces, der skulle kvalificere mig til at kunne rumme oplevelser af livets og verdens mangfoldighed på en mere nuanceret måde. Jens Chr. Grøndahls "Hjemme i Europa"(2015) var til gengæld den seneste bog jeg havde læst, inden jeg fra den 20. til 23. august 2015 besøgte Louisiana literature. Deres samtale og debat var en gennemgang af kontinuiteten og et brud i deres meget lange venskab med gensidige oplæsninger fra deres egen og den andens litteratur.
Carsten Jensen skriver i sin bog, at kunsten ikke ændrer verden, men der er alligevel et slægtskab mellem kunsten og forandringer. De svage rystelser i et menneskes liv, som kunstneren med seismografisk følsomhed registrerer, kan lade konturer af en ny historie, med et andet liv, træde frem. Kultur kan så blive noget andet end uindfriede lykkeforventninger adskilt fra dagliglivet, fordi kultur kan bidrage til forandinger i det daglige liv, der kan vinde sig en historie, hvor trangen til at skabe bestemmer arbejdet, og fantasien kan omforme dagliglivet, så lykkeforventningens poetiske kvalitet bliver dagliglivets mål.
Jeg glæder mig allerede til næste års Louisiana literature.

Richard Ford fortalte om sit amerikanske forfatterskab.

Colm Tóibin fortalte om sit forfatterskab og sin irske baggrund.

Suzanne Brøgger gjorde status over sit liv og forfatterskab.

Kenneth Goldschmidt og Rachel Kushner fra USA om internet vs inspiration

Tyske Hans Magnus Enzenberger fortalte om sin erindringsbog Tumult.

Leonardo Padura fortalte om sit cubanske forfatterskab.

Ngugi wa Tiong´o fortalte om sit kenyanske forfatterskab.

Jeg havde i april booked et B&B værelse i Villa Snekkersten på Strandvejen ca. 5 km nord for Louisiana. Det var et dejligt stort værelse med altan og udsigt til Øresund. Jeg var i god kontakt med de andre gæster således et charmerende ægtepar fra Liverpool. En dansk kvinde, som har levet i den franske del af Schweiz med sin schweiziske mand i 30 år, havde jeg også en hyggelig samtale med, og det var en udmærket værtinde. Jeg kan anbefale Villa Snekkersten.
Tryk eventuelt efter links i teksten.

Ingen kommentarer: