lørdag den 10. oktober 2015

Kulturnatten 9. oktober 2015 i København.

Erichsens Palæ ved Kongens Nytorv.

Så er jeg hjemme igen fra endnu en Kulturnat i København 9. oktober. Det giver mig anledning til at omtale et begreb, som spiller en rolle i mit liv. Inkonsekvens definere jeg efter den polsk-britiske filosof Leszek Kolakowski således, at man behøver ikke fraskrive noget der har værdi, bare fordi det strider mod noget andet, hvis værdi man også anerkender. Jeg solidariserer mig med alle underpriviligerede mennesker, der ofte må undvære på trods af en hård hverdag, og jeg bruger min stemmeseddel til at fremme deres interesser. Men kulturelt interesserer jeg mig for de processer, der har fremmet vækst på en måde, der giver mulighed for, at de fleste mennesker kan nyde et komfortabelt og meningsfuldt liv. I løbet af Kulturnatten nåede jeg at besøge dagbladet Information, hvor jeg med en gruppe fik en rundvisning i bladhuset, og jeg blev vidne til, at journalister lagde det sidste redaktionelle præg på lørdagsavisen. Derefter gik jeg til Tranquebar, hvor jeg hørte Tranquebar band og Bjørn Bredals kulturtale om en af forskellene på dansk og fransk kultur på konsensus og konflikt. Jeg gik derfra mod Kongens Nytorv for at kunne deltage i den rundvisning i Danske Banks hovedsæde med Erichsens Palæ, som jeg var tilmeldt hjemmefra, og jeg fik en god orientering om bankens grundlæggelse, bygningshistorie og administrative ledelse. Jeg overnattede på hotel Nimb i værelse 14.

Bellevuesalen hvor Danske Banks bestyrelse holder møder.

Det går op og ned selv for storkøbmænd og banker når verdenshistorien har turbulens. Erichsens Palæ blev opført 1797-1801 efter branden i 1795, der ødelagde 941 huse. De 6 fremskudte tempelsøjler i sten var noget nyt og vovet for en borgerlig storkøbmand. Erich Erichsen, som overtog en købmandsforretning og enke efter chefens død, nåede selv at gå konkurs. Danske bank er en fusionsbank fra 1990, men en tidlig gren, Den danske Landmandsbank, var også gået konkurs i begyndelse af 1920´erne, hvis ikke den danske stat var trådt til med massiv støtte, efter de tab banken led som følge af blandt andet danske virksomheders tab i Rusland efter den kommunistiske revolution der. Det tema var noget af det først, jeg var med til at gennemgå i 1984, da jeg var ny studerende på Odense Universitet. Danske bank er for nylig kommet fri af de store tab banken har lidt som følge af finanskrisen og ved bankens engangement i Irland.  

Ingen kommentarer: